H Τουρκία δεν ανήκει στην Ε.Ε.. Φυσικά, είναι και εκτός ευρωζώνης. Λαμβάνει δάνεια από τον Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Αλλά «δεν παραδίδει τμήμα της εθνικής κυριαρχίας της». Θα «έκτιζε ζωντανούς» τους ελεγκτές στην είσοδο του υπουργείου Άμυνας στην Άγκυρα αν τυχόν εμφανίζονταν δύο υπαλληλίσκοι της γραφειοκρατίας των Βρυξελλών για να ελέγξουν και να "συστήσουν" επί θεμάτων του αμυντικού προϋπολογισμού της, όπως συνέβη σε εμάς που είμαστε «εθνικά κυρίαρχοι». Και μάλιστα η Τουρκία δεν απειλείται από εξωτερικούς εχθρούς. Απειλεί και διεκδικεί.
Αλλά ουδέποτε πέρασε την διαδικασία της απόλυτης ξεφτίλας και της τρομοκρατίας των αριθμών που περνά σήμερα η χώρα μας. Μία χώρα, η Ελλάδα, της οποίας οι τράπεζες παρουσιάζουν μόνιμα υψηλή κερδοφορία (μοναδικές τράπεζες, παγκοσμίως, οι ελληνικές, που στο σύνολό τους είναι κερδοφόρες!) και τομείς της οικονομικής δραστηριότητας, όπως η οικοδομή συναγωνίζονται σε αξία ανά τ.μ. το Λονδίνο, το Παρίσι, τη Ρώμη κλπ. Αυτή η χώρα κινδυνεύει, λένε, με πτώχευση!
Έχετε ξαναδεί χώρα με τόσο κερδοφόρο τραπεζικό τομέα να πτωχεύει; Μάλλον όχι, γιατί δεν έχει υπάρξει ποτέ στην ιστορία των οικονομιών τέτοια χώρα.
Την ίδια στιγμή η Τουρκία ετοιμάζεται να ανακοινώσει την έναρξη ενός ακόμα κολοσσιαίου εξοπλιστικού προγράμματος, με το οποίο πιστεύει ότι θα καταστεί δυνατή η υλοποίηση των στρατηγικών της στόχων (σταθερών από το 1955) στην εξωτερική πολιτική μέσα στα επόμενα δέκα χρόνια. Μέχρι το τέλος Μαρτίου ανακοινώνεται από το ΔΝΤ το νέο δάνειο που θα της χορηγηθεί και τότε θα ανακοινωθεί και το εξοπλιστικό πρόγραμμά της.
Το 2008 το ΔΝΤ, την "παρακαλούσε" να της πουλήσει ένα ακόμα δάνειο, αλλά η Τουρκία αρνήθηκε. Τώρα το συζητά, αλλά με τους καλύτερους δυνατούς όρους.
Εμείς φοβόμαστε να αγοράσουμε ανταλλακτικά και βενζίνη για τα αεροσκάφη μας, γιατί έτσι μας αναγκάζουν. Λένε ότι "χρωστάτε 300 δισεκατομμύρια ευρώ", αλλά δεν μας λένε ποιοι ήταν οι οικονομικοί διαχειριστές της χώρας τα τελευταία 30 χρόνια για να τιμωρηθούν όπως τους αξίζει. Ποιοι ήταν οι έχοντες την ευθύνη οικονομικής διαχείρισης της χώρας τα τελευταία 30 χρόνια; Οι πρωθυπουργοί και οι οικονομικοί υπουργοί. Αν δεχθούμε ότι υπάρχει πτώμα, υπάρχει και θύτης. Θα τιμωρηθούν οι έχοντες την ευθύνη;
Αστεία πράγματα. Πριν τρεις ημέρες έδωσαν από τον κρατικό προϋπολογισμό κοντά ένα εκατομμύριο ευρώ σε κάθε ένα από τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών, έτσι για "χαρτζιλίκι". Βέβαια, "σταγόνα στον ωκεανό" μπροστά στα λοιπά έργα και ημέρες τους σε ότι αφορά ην οικονομική διαχείριση του τόπου.
Το βέβαιο είναι ότι οι Έλληνες πολίτες που καλούνται να πληρώσουν τα "σπασμένα" της οικονομικής και πολιτικής ελίτ, δεν ήταν οι διαχειριστές αυτού του αίσχους που εξόντωσε την μεσαία τάξη και έκανε τους πλούσιους, κροίσους και τους φτωχούς, επαίτες. Εμείς είμαστε πεπεισμένοι ότι ο πραγματικός κίνδυνος και η απειλή είναι κατά της εθνικής μας κυριαρχίας. Αυτή υποβλέπουν, μέσω της "οικονομικής κρίσης". Θέλουν να μας βάλουν χαλινάρι. Θα το δεχθούμε;
Ας δούμε ένα άρθρο για την τουρκική οικονομία όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα ΚΕΦΑΛΑΙΟ της 5ης Ιανουαρίου.
"Το 2001 αντιμετωπιζόταν διεθνώς ως η «επόμενη Αργεντινή» και προσέφευγε στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο για να αποφύγει την κατάρρευση. Το 2009 είχε σκαρφαλώσει από την 26η στην 17η θέση μεταξύ των μεγαλύτερων οικονομιών του κόσμου, µε φιλοδοξίες για ακόμη καλύτερες επιδόσεις. Αν υπάρχει µία λέξη η οποία να συμπυκνώνει όσα διαδραματίζονται στην οικονομία της γείτονος Τουρκίας, αυτή είναι αναμφίβολα η λέξη «δυναμισμός».
Στο τηλεοπτικό μήνυμά του για την έλευση του νέου έτους, ο Τούρκος πρωθυπουργός δεν έκρυβε την ικανοποίησή του: «Σύμφωνα µε τις εκτιμήσεις του ΟΟΣΑ, η Τουρκία θα είναι το 2010 η δεύτερη, μετά τη Νότια Κορέα, ταχύτερα αναπτυσσόμενη οικονοµία, επί συνόλου 30 εξεταζόµενων χωρών, ενώ το 2011 θα είναι η υπ’ αριθµόν ένα ταχύτερα αναπτυσσόµενη οικονοµία. Πιστεύω πως η Τουρκία το νέο έτος θα ακούει το όνοµά της να µνηµονεύεται συχνότερα».
«Οπωσδήποτε αντιµετωπίσαµε προβλήµατα λόγω της κρίσης. Όµως η τουρκική οικονοµία δεν βίωσε τα καταστροφικά φαινόµενα που είδαν πολλοί οικονοµικοί γίγαντες ανά τον κόσµο», πρόσθεσε ο Τούρκος πρωθυπουργός αποδίδοντας το γεγονός στις «στέρεες βάσεις» που έθεσε η επταετής διακυβέρνηση της χώρας από το κόµµα του και επικαλούµενος δείκτες όπως ο περιορισµός του πληθωρισµού σε µονοψήφιους αριθµούς ή ο µέσος ρυθµός ανάπτυξης της περιόδου.
Την προηγούμενη, ο Ταγίπ Ερντογάν ανακοίνωνε στο κόµµα του ότι η Τουρκία είχε επιτύχει, έπειτα από µακρά διαπραγµάτευση, τη σύναψη µε τους δικούς της όρους μιας νέας διετούς συµφωνίας µε το ΔΝΤ, σε αντικατάσταση εκείνης που εξέπνευσε το Μάιο του 2008 και είχε ύψος 10 δισ. δολαρίων.
Ωστόσο, όταν τον περασµένο Οκτώβριο η Κωνσταντινούπολη γινόταν η μόνη πόλη στα χρονικά που φιλοξενούσε για δεύτερη φορά τη σύνοδο του ΔΝΤ και της Παγκόσµιας Τράπεζας, το κυρίαρχο κλίµα ήταν ότι για πρώτη φορά έπειτα από μισό αιώνα η Τουρκία ήταν σε θέση να αποδεσµευτεί από τη διεθνή βοήθεια (και κηδεµονία). «Δεν χρειαζόµαστε πια την πατερίτσα του ΔΝΤ», υπερηφανευόταν -κάπως πρόωρα- ο Ερντογάν, ενώ ο υπουργός Οικονοµίας Αλί Μπαµπατζάν δήλωνε στη σύνοδο ότι η Τουρκία θα είναι από τις πρώτες χώρες που θα εγκαταλείψουν την πολιτική χρηµατοπιστωτικής τόνωσης και δεσµευόταν για μείωση του δηµοσιονοµικού ελλείµµατος από 6,6% σε 4% το 2011.
Η θεαµατική έξοδος της Τουρκίας από την οικονοµική κακοδαιµονία στηρίχτηκε κατ΄ αρχήν σε κινήσεις όπως η θέσπιση της νέας λίρας το 2005, οι εκτεταµένες ιδιωτικοποιήσεις και η πολιτική των χαµηλών επιτοκίων.
Το µμεγαλύτερο μυστικό της όµως υπήρξε κυρίως πολιτικό, όπως πολιτικές είναι και οι προκλήσεις που αυτή αντιµετωπίζει στο τωρινό σταυροδρόµι. Η καθοδήγηση από το ΔΝΤ, η προώθηση της ενταξιακής πορείας στην Ε.Ε., οι θεσµικές µεταρρυθµίσεις στην κατεύθυνση της ενίσχυσης του κοινοβουλευτισµού και της ενσωµάτωσης της κουρδικής µειονότητας ήταν οι παράγοντες που δηµιούργησαν κλίµα πολιτικής σταθερότητας και εµπιστοσύνης στην τουρκική οικονοµία.
Αντιστρόφως όµως, αυτές τις µέρες η αναζωπύρωση του κουρδικού προβλήµατος (µε τις βίαιες διαδηλώσεις που ξεσήκωσε η δικαστική απαγόρευση του Κόµµατος Ανοιχτής Κοινωνίας), ο νέος γύρος αντιπαραθέσεων µε το στρατό (που αποκορυφώθηκε µε τις νέες αποκαλύψεις ότι παρακλάδια του δικτύου Εργκένεκον σχεδίαζαν τη δολοφονία του αντιπροέδρου της κυβέρνησης), αλλά και η υποχώρηση της προοπτικής ένταξης στην Ε.Ε. διαµορφώνουν ένα περιβάλλον περισσότερο ρευστό, που θα θέσει σε δοκιµασία κατά το 2010 τις τουρκικές οικονοµικές φιλοδοξίες.
Δυναµική επιστροφή στη διεθνή επιχειρηµατική σκηνή.
Τα ανοίγµατα της κυβέρνησης Ερντογάν οδηγούν σε οικονοµική διείσδυση, σε µια περιοχή από την οποία είχε αποκοπεί για περίπου έναν αιώνα
Τα διαφοροποιηµένα χαρακτηριστικά της τουρκικής οικονοµίας εξηγούν σε µεγάλο βαθµό και τις αλλαγές που σηµειώθηκαν την προηγούµενη δεκαετία στην εσωτερική και εξωτερική της πολιτική.
Ο οικονοµικός δυναµισµός της πρόσφατης περιόδου συνδέεται εν πολλοίς µε τους λεγόµενους «Τίγρεις της Ανατολίας», τις εξαγωγικού προσανατολισµού µικροµεσαίες επιχειρήσεις (συχνά µε οικογενειακή βάση) που ανθούν στην τουρκική ενδοχώρα και έρχονται να εκθρονίσουν τα «παλιά τζάκια» της Κωνσταντινούπολης, που συνδέονταν µε το παλαιότερο «εθνικο-αναπτυξιακό» µοντέλο και, πολιτικά, µε το «κεµαλικό κατεστηµένο». Στο Κόµµα Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης του Ταγίπ Ερντογάν αυτά τα ανερχόµενα στρώµατα της Ανατολίας βρήκαν τον εκφραστή των συντηρητικών αξιών τους αλλά και των εξωστρεφών φιλοδοξιών τους. Αντίθετα, ο τουρκικός στρατός βρέθηκε να δίνει µάχη οπισθοφυλακής για τη διατήρηση όχι µόνο του πολιτικού του ρόλου, αλλά και των οικονοµικών συµφερόντων που ενσαρκώνουν οι πολύπλευρες δραστηριότητες του Μετοχικού Ταµείου του (OYAK).
Αντίστοιχα, στον εκτός των συνόρων χώρο, τα µεσανατολικά ανοίγµατα της κυβέρνησης Ερντογάν λιγότερο αφορούν τις νέες «ισλαµικές ευαισθησίες» της Άγκυρας και περισσότερο την οικονοµική της διείσδυση σε µια «οθωµανική ενδοχώρα», από την οποία είχε αποκοπεί για περίπου έναν αιώνα. Ο όγκος των τουρκικών εξαγωγών στη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική επταπλασιάστηκε µέσα σε µόλις µία επταετία για να φθάσει τα 31 δισ. δολάρια το 2008. Τουρκικές κατασκευαστικές εταιρείες αναλαµβάνουν έργα από την Αίγυπτο (νέο αεροδρόµιο του Καΐρου) και την Αλγερία ή το Κατάρ µέχρι το ιρακινό Κουρδιστάν, ενώ τον περασµένο Οκτώβριο τουρκικές κυβερνητικές αντιπροσωπείες υπέγραψαν 48 συµφωνίες συνεργασίας µε το Ιράκ και άλλες 40 µε την άλλοτε αντίπαλο Συρία. Παροµοίως, η φιλοδοξία ανάδειξης της Τουρκίας σε κόµβο µεταφοράς ενέργειας (αγωγοί Nabucco, BTC, Blue Stream κ.τ.λ.) οδηγεί ακόµη και στην εξοµάλυνση εξαιρετικά επιβαρυµένων σχέσεων, όπως αυτές µε την Αρµενία…
Tμήμα ειδήσεων defencenet.gr